A politikai beszédről

Az utóbbi időben egyre inkább kényszert éreznek volt és jelenlegi szegedi politikusok, hogy egyes témákról úgy beszéljenek, hogy csak a saját koncepcióikba illő szempon- tokat vegyék figyelembe.

Szegediként ez engem bosszant, megpróbálom hát kiegészíteni.

Havlik János

A politikai beszédről

Az utóbbi időben egyre inkább kényszert éreznek volt és jelenlegi szegedi politikusok, hogy egyes témákról úgy beszéljenek, hogy csak a saját koncepcióikba illő szempontokat vegyék figyelembe. Szegediként ez engem bosszant, megpróbálom hát kiegészíteni.

Friss topikok

Archívum

Linkblog

... a szegedi kötöttpályás tömegközlekedési koncepcióról

2009.11.05. 05:57 | H_Janó | Szólj hozzá!

Bartha László, Szeged volt polgármestere (1998-2002), mint a Délmagyarország napilapnak nyilatkozta nem kampányként, hanem egyszerű vélemény-nyilvánításként videó-blogot kezdett írni. Jó kis kezdeményezés ez , mert az jó dolog, ha a város általa fontosnak tartott történéseiről megtudhatjuk egy volt polgármester véleményét.


Ez alkalommal a „kötöttpályás közlekedés” a téma. Rögtön azzal kezdi, hogy megköszöni a véleményeket, még ha azok olyan névtelenek is – hát fölbátorodtam én is.

Kezdjük azzal, hogy dícséretes módon ugyanazt mondja, amit annak idején tett is. Nem szereti a kötött pályát, hanem helyette a buszt részesíti előnyben. Teheti bátran, legföljebb majd páran nem értenek vele egyet. 

Lássuk, no! Azzal kezdi, hogy nem az a lényeg, hogy villamos, vagy busz, hanem hogy kötött, vagy szabad pálya. Lássuk be, hogy ha innen nézi, még akár igaza is lehet, hiszen a szabadság biztosan jobb, mint a kötöttség. Így tudjuk mindannyian.

Lényegében nincs másról szó, mint arról, hogy annak a véleményének ad hangot, hogy villamos helyett jobb a busz. A gázbusz. Érvelésében sok mindent érint a felsővezetékekre rakódó, majd onnan aláhulló portól kezdve a környezetvédelemig, de nekem ezek erősen erőltetettnek tűnnek. Már csak azért is, mert képes azt mondani, hogy a villamos nem környezetbarát jármű.

Lényegében egy komolyan értékelhető érve van, ez pedig a beszerzés és az üzemeltetés ára.

Hosszasan taglalja, hogy mennyivel olcsóbb a (gáz)busz, mint a villamos. Még az sem lehetetlen, hogy ebben igaza van akkor, ha egy minden előzmény nélküli fejlesztésről lenne szó. Talán Európa boldogabbik felén is vele értenének egyet, ha a villamosnak – épp a kötött pálya miatt – nem lenne meg pl. az az előnye, hogy a forgalomtól függetlenül, a csomópontokban kitüntetett elsőbbséget kapva, ne adj isten füves pályán szállíthatja a lényegesen több utast.

Ugyanakkor itt és most, Szegeden bizony nem csak ezek lehetnek a szempontok. Legalábbis a most napirenden lévő tömegközlekedés fejlesztési projekt esetében semmiképpen sem.

Kezdjük talán a kályhánál: Van a városnak egy helyi tömegközlekedési rendszere. Ezt két szolgáltató üzemelteti. Egyikük, mint 100%-ban önkormányzati cég, a Közgyűlés teljes felügyelete mellett az elektromos közlekedést, másikuk magáncégként, pályáztatott szolgáltatási szerződés keretében a minden mást. Hogy ez a szerződés lehetővé teszi-e, hogy az önkormányzati cég gázbuszokat üzemeltessen, azt nem tudom. Tartok tőle, hogy egy egyszerű igen, vagy nem válasznál némileg bonyolultabb a kérdés.

Maga a helyi tömegközlekedés – ennek is az elektromos része – elavult. Hosszú évek fejlesztései maradtak el, ezeket igyekszik ez a projekt bepótolni. A ma használt, nem túl régen üzembe állított „új” villamosok is már 10 évesek. Na ja. Szegény ember vízzel főz.

Lehet, Bartha Lászlóhoz hasonlóan a fejlesztési projektből kiemelni a villamos beszerzést és leegyszerűsíteni egy kötött, vagy szabad pálya kérdésre? Aligha. Két fröccs mellett a sarki krimó bölcselkedőinek lehet, de egy volt polgármesternek illenék összességében látnia az egész miskulanciát. Mert tőle ez az elvárható.

Feltétlenül, hiszen csak így veheti észre, hogy nem pusztán az fog történni, hogy majd szaladgál a városban néhány új villamos, bár ez sem lenne kicsi eredmény, különösen, ha a Kossuth Lajos sugárút „élvezetes” tujázásaira gondolunk. Megújul lényegében a teljes villamos pálya és ezen a pályán a helyi viszonylatban újnak számító, ma az 1-es vonalán szolgáló cseh tátrák fognak közlekedni. Azaz mindenhol új(abb)ak lesznek a járművek és végre-valahára búcsút inthetünk a bengáliknak.

Hogy az új villamosok drágák? Azok bizony. Nem csak ezek, hanem úgy általában a villamosok azok. Viszont nem mi fizetjük ki. Pontosabban csak az áruk cirka ötödét. A többit meg az EU. Mert pályázaton elnyertük ezt a lehetőséget.

A mindenkori városvezetőségtől – még ha épp Bartha Lászlónak is hívnák a polgármestert – bűnös felelőtlenség lett volna, ha nem élt volna ezzel a lehetőséggel. Azt is joggal hányhatta volna a szemére bárki, ha megelégedett volna azzal, hogy gázbuszokat állít üzembe és a felújított 3-as, 4-es vonalán a továbbiakban is a bengálikat közlekedteti. Majd vásárol oda akár csak felújított villamosokat. A város pénzén – a mi pénzünkön.

Jó lenne, ha valóban nem esne politikai kampány áldozatául egy ilyen fejlesztés. Jó lenne, ha emblematikus személyek nem féligazságokkal, kiragadott részletekkel próbálnák befolyásolni a közvéleményt. És lehet, hogy az is jó lenne, ha Bartha László konzultálna volt kollégájával, Debrecen polgármesterével, hátha az segítene neki, hogy ott miért is jutottak arra a következtetésre, hogy mégis csak a villamos fejlesztés a város érdeke.

Ugye, nem azon múlik, hogy mely párt adja a polgármestert?

Címkék: közlekedés videó szeged bartha

A bejegyzés trackback címe:

https://szegedpol.blog.hu/api/trackback/id/tr321501628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása